Kicka igång 2014 med ett gott och nyttigt bröd

Inte en standardrubrik här inte, haha. 2014 nudå, egentligen har jag aldrig fattat varför alla tar på det så stort. Många verkar tro att man behöver ett nytt år för att börja träna och ta hand om sig när allt man behöver är en ny sekund. Och sedan är man igång! Haha. Känner också hur överbelamrat instagram kommer vara av kvarg bilder men det är ändå kul att folk börjar träna, om så bara för 2 veckor... Ska dock göra allt för att ni (och jag hehe...) ska hålla ert nyårslöfte om att träna mer och äta rätt. Så tänkte börja på en gång med att ge er ett härligt bröd recept. 
 
Bakade detta brödet igår och helt ärligt har jag aldrig ätit de.. Men har luktat och det luktar underbart haha. 
Brukar ju annars alltid äta ett 100% rågbröd men Ida Warg hade tipsat om detta, och sedan gjorde jag lite små justeringar så det blev ännu lite nyttigare. Mohahah. 
 
Ingredienser: 2 dl fiberhavregryn, 5dl dinkelmjöl fullkorn, 1dl linfrön (jag tog krossade), 1 dl sesamfrön, 2tsk bikarbonat, en nypa havssalt, 3 msk honung, 1 rivet äpple, 4 dl yoghurt (jag tog naturell yoghurt 0,4%).

Gör sedan så här: Sätt ugnen på 200 grader. Rör ihop alla torra ingredienser. Riv ner äpplet och tillsätt honung och yoghurt. Klä en brödform med bakplåtspapper och häll/kleta i smeten. Vill man kan man ha lite pumpafrön uppe på. Skjuts in i ugnen 45-60min. (jag hade ca 30 min då vi har en varm ugn, så kolla brödet i god tid!) 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihÂg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback